Photo: Salt Ship Design

Haugesund
Østensjø Rederi (the Company) has entered into a shipbuilding contract with the Spanish shipyard, Astilleros Gondan (the Yard), for the construction of an Ocean Energy Support Vessel (OESV). The newbuild represents a major step in the Company’s efforts of continuous improvement and modernization of the fleet.    

The vessel is equipped to perform a wide range of operations within offshore energy, including Inspection, Maintenance, and Repair (IMR), construction, walk-to-work/flotel services, and cable laying. Its versatile design ensures that the vessel can operate across multiple segments within the ocean space, ensuring efficiency and operational flexibility.

“We are excited to start on this shipbuilding journey with the ordering of a new vessel type. The ordering aligns with our ongoing efforts to modernize our fleet, our commitment to new technology, and our dedication to decarbonization, says CEO of Østensjø Rederi Kristian Helland Vea.

The vessel is scheduled to be delivered second half of 2027.

About the vessel
The vessel will be built by Astilleros Gondan in Spain, a yard which Østensjø Rederi has a long and successful relationship with.  

“The construction of this vessel is a massive project, and we are pleased to have Astilleros Gondan as our partner. We know each other well and their proven track record and ability to meet our high standards make them the ideal choice for us. We are eager to start the project and watch the vessel come to life”, says Vea.

Photo: CEO of Østensjø Rederi, Kristian Helland Vea and Vice President of Astilleros Gondan, Álvaro Platero Alonso.

The vessel’s design and technology will ensure low-emission operations without compromising performance. The newbuild will be equipped with battery power hybrid propulsion system, coupled with other energy-saving equipment such as heat recovery systems to significantly reduce greenhouse gas emissions. Additionally, the vessel’s design is prepared for low carbon technology in the future.

The vessel will be 120 meters long with a beam of 23 meters. It will have a capacity to accommodate 180 people in high-standard daylight cabins.

“In a rapidly changing industry, the main design objective has been to create a versatile vessel that can serve across segments. While we cannot predict the future, we are comfortable this vessel will meet both the current and future market needs and remain relevant for all activites we expect will take place in the ocean space for years to come” says Vea.

The vessel is designed by Salt Ship Design, located at Stord, Norway.

For more information, please contact: 
Kristian Helland Vea, CEO, Østensjø Rederi
Phone: +47 970 52 307
E-mail: kristian.vea@ostensjo.no

________________________________________________________________________________________________________________

NORWEGIAN VERSION

Østensjø Rederi bestiller Ocean Energy Support Vessel ved Astilleros Gondan

Haugesund
Østensjø Rederi (selskapet) har inngått en skipsbyggingskontrakt med det spanske verftet Astilleros Gondan (verftet) for bygging av et flerbruks Ocean Energy Support fartøy (OESV). Nybygget er et viktig steg i selskapets kontinuerlige forbedring og modernisering av flåten.

Fartøyet er utstyrt for å utføre et bredt spekter av offshore-operasjoner, inkludert inspeksjon, vedlikehold og reparasjon (IMR), konstruksjon, walk-to-work/flotell-tjenester og kabellegging. Fartøyets design sikrer effektivitet og operasjonell fleksibilitet og tilrettelegger for operasjon på tvers av flere segmenter innen havrommet.

“Vi er glade og veldig klare for å starte denne reisen med bestillingen av en ny fartøystype. Nybygget er i tråd med våre tiltak for å gradvis modernisere flåten, vår forpliktelse til å utnytte ny teknologi, og vår dedikasjon til karbonreduksjon,” sier CEO i Østensjø Rederi Kristian Helland Vea.

Fartøyet er planlagt levert i andre halvdel 2027.

Om fartøyet
Fartøyet skal bygges ved Astilleros Gondan i Spania, et verft som Østensjø Rederi har en lang og vellykket historie med.

“Byggingen av et fartøy som dette er et omfattende prosjekt, og vi er glade for å ha Astilleros Gondan som vår partner. Vi kjenner hverandre godt, og deres beviste evne til å oppfylle våre høye standarder gjør dem til det ideelle valget for oss. Vi ser frem til å starte prosjektet og se fartøyet ta form,” sier Vea.

Fartøyets design og teknologi vil sikre lavutslippsoperasjoner uten at det går på bekostning av operasjonell ytelse. Nybygget vil bli utstyrt med batterihybrid fremdriftssystem, sammen med annet energibesparende utstyr som varmegjenvinning for å redusere klimagassutslippene betydelig. I tillegg er fartøyet forberedt for anvendelse av fremtidig lavutslippsteknologi.

Fartøyet vil måle 120 meter i lengde og 23 meter i bredde, med plass til 180 personer i høystandard lugarer.

“I en bransje i rask endring har hovedmålet med designet vært å skape et allsidig fartøy som kan operere på tvers av segmenter. Selv om vi ikke kan forutsi fremtiden, mener vi at dette fartøyet vil møte både dagens markedsbehov og forbli relevant for all aktiviteten vi forventer vil finne sted i havrommet i mange år fremover,” sier Vea.

Fartøyet er designet av Salt Ship Design fra Stord, Norge.

For mer informasjon, vennligst kontakt: 
Kristian Helland Vea, CEO, Østensjø Rederi
Telefon: +47 970 52 307
E-post: kristian.vea@ostensjo.no